.

Konco-konco

Time is Money

Wednesday, June 23, 2010

hometown..Temerloh,

esplanade malam
esplanade siang
ex-seri jengka esplanade

mancing kt sg.phg dgn family
sunset sg. phg (tangkap sendiri nie,chanteq!)
Taman Tasik Temerloh


td...aku de lawat blog Villa~baity ,bile aku tgk blog ni..aku p0n rase nk post psl my hometown utk kongsi dgn korg2 sume la...mane la tau korg nk tau or melancong ke sini kn...umah aku kt jengka 19,tp even aku jengka,bandar yg aku selalu pegi temerloh x mcm org2 jengka yg belah dalam2 sane yg lebih dekat dgn bandar jengka.jengka aku belah sini and lebih dekat dgn temerloh dan kg. awah.so,dr kecik sampai besar ini lah bandar ter chenta aku~
baik dr membeli pampers,baju sekolah,baju raye sampai lah barang2 ke Universiti sume di beli di temerloh...sbb tu aku syg sgt bandar ni(^^)..so,aku share info2 pasal Temerloh and area di Pahang,ok?

kite mulekan dgn temerloh:


Pahang River or (Sungai Pahang in Malay) is a river in the state of Pahang, Malaysia on the Malay Peninsula. With 459 km in length, it is the longest river on the Malay Peninsula. The river begins at the confluence of Jelai and Tembeling rivers on the Titiwangsa Mountains and drains into the South China Sea.


River course

From the mountainous upper reaches of Mount Tahan (2187 m) or locally called Gunung Tahan, it meanders in a south-easterly direction, passing Kuala Lipis, Temerloh, Chenor, Mengkarak and turning east at Lepar into the floodplain of Pekan, Kuala Pahang and drains in the South China Sea.


History

The banks of Pahang River was settled as early as 1400 by warriors and seafarers from around the Malay Archipelago such as Aceh, Riau, Palembang and Sulawesi, forming settlements. The earliest historical records of Pahang River, the riverine habitants or the people of Pahang were found in the Sejarah Melayu (Malay Annals) and Hikayat Munshi Abdullah.




emerloh merupakan sebuah bandar yang maju dan tersusun. Ia terletak di Pahang Tengah dan merupakan pusat pertemuan diantara Pantai Barat Semenanjung Malaysia dan Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Temerloh juga terkenal dengan jolokkan Bandar Ikan Patin kerana ikan jenis ini banyak terdapat di sini, memandangkan bandar ini berhampiran dengan sungai yang lebih dikenali sebagai Sungai Pahang.

Di sini dicerikan serba sedikit mengenai sejarah Bandar Temerloh. Menurut hikayat melayu dahulukala, Temerloh bukan sahaja tempat yang terakhir bagi Batin Seridun, dimana beliau menguasai kawasan antara Gunung Senyum di sebelah barat dan Bukit Gebuk di sebelah timur. Jesteru itu, nama ini telah dipilih oleh Batin Seridun bagi menamakan salah sebuah daerah di dalam negeri Pahang sejak daerah ini ditubuhkan mulai 1 Julai 1889.



enurut cerita Batin Seridun, pada suatu hari pada zaman dahulu, anak raja dari Minangkabau iaitu Sujudbilang dan abang-abangnya telah meninggalkan Minangkabau. Mereka berlayar ke Daik dan dari sana meraka ke Pahang. Setelah diperkenankan oleh Bendahara Pahang, mereka menaiki sebuah perahu galah lalu menyusur sepanjang Sungai Pahang. Setelah beberapa lama perahu itu mudik, maka perahu yang membawa rombongan itu telah sampai di tempat yang dikenali sebagai Sentang Mukim Kertau dalam daerah Maran. Mendengarkan ramai orang di darat, maka mereka pun singgah dan naik ke tebing untuk melihat keadaan sekeliling. Malangnya, kehadiran Sujudbilang dan abang-abangnya tidak diterima oleh penduduk di situ. Sehubung dengan itu, Sujudbilang dan abang-abangnya cuba berbaik-baik dengan orang asli yang berada di sekitar sungai iaitu di kiri dan kanan Sungai Pahang. Dalam pada itu, Sujudbilang berkata kepada abang-abangnya, " Ramah tamah pangkal, modal budi bahawa penambat hati pembuka manis, selera nafsu." Abang-abangnya faham akan maksud Sujudbilang tersebut.

Maka mulai hari itu, di mana ada kampung orang asli pasti mereka akan singgah. Mereka memberi garam dan tembakau kepada orang-orang asli tersebut. Begitulah cara mereka menambat hati orang-orang asli yang ditemui. Sesudahnya mereka sampai di pengkalan Batin Seridun. Apabila mereka tiba di sana, perahu ditambat maka Sujudbilang dan abang-abangnya naik ke darat membawa garam dan tembakau. Jesteru itu, perhubungan Sujudbilang dan Batin Seridun menjadi semakin erat dan kukuh. Ini dapat dijelaskan melalui situasi dimana wujudnya persepakatan antara kedua-duanya iaitu mereka bersama-sama keluar pada awal pagi dan pulang lewat petang dengan membawa balik barang-barang makanan. Pada waktu malam pula, mereka tidur meniarap di atas tanah yang telah diatur daun-daun kering sebagai alas tidur mengelilingi unggun api. Manakala kaum perempuan ditempatkan di suatu tempat khas yang berasingan dengan kaum lelaki. Dalam ramai-ramai itu cuma anak perempuan tok batin yang tidak mahu melelapkan mata kalau tempat tidurnya tidak beralas.



engikut cerita perkataan tidur dalam bahasa orang asli ialah mereloh. Maka tempat mereka tidur beramai-ramai itu dibahasakan sebagai tempat mereloh. Oleh itu, Sujudbilang dan abang-abangnya memanggil tempat orang asli itu tidur dengan mereloh.Oleh kerana perkataan tempat mereloh itu panjang, maka ia dipendekkan kepada Temerloh supaya lebih senang menyebutnya. Itulah asalnya tempat yang dipanggil Temerloh dan Sungai Temerloh. Perhubungan Sujudbilang dan Batin Seridun menjadi lebih erat apabila Sujudbilang berkahwin dengan anak Batin Seridun yang bernama Bakoi. Dengan perkahwinan itu juga telah menyebabkan Batin Seridun dan orang-orangnya telah diISLAMkan oleh Sujudbilang. Peristiwa itu juga dikatakan telah mengembangkan agama ISLAM di Pahang Tengah.

Sehubung dengan itu, pada 1 Julai 1889 J.P Roger, Residen British yang pertama mulai menjalankan tugasnya sebagai Residen British di Pahang. Beliau juga telah membahagikan Pahang kepada enam kawasan pentadbiran iaitu daerah Pekan, Rompin, Kuala Pahang, Kuantan, Temerloh dan Hulu Pahang. Ini bermakna tempat tinggal Batin Seridun yang diberi kuasa kepada Sujudbilang telah dipilih sebagai nama salah sebuah daerah di Pahang iaitu Temerloh. Pada masa itu bandarnya dikenali sebagai Kuala Semantan. Kuala Semantan telah ditukar kepada Temerloh semenjak bandar baru di barat bandar Kuala Semantan dibuka dalam tahun 1898.

THE PATIN – A FISH LIKE NO OTHER!

Temerloh town sits at the confluence of the Pahang and Semantan Rivers, which is why it is rich with freshwater fish such as Patin (silver catfish), Jelawat, Baung, Tenggalan, Lampam, Belida, Tilapia and Kerai.

As the home of the Patin fish, the Temerloh folks have special dishes that bring out the best taste of the fish. Two of my favorites are the ikan patin masak tempoyak and the ikan patin asam rebus.

Actually there are three species of patin, based on its breeding, and hence to connoisseurs, there are slight differences in the taste. A patin fish has smooth flesh and when grilled under a firewood, or barbequed and eaten with sambal asam, …um mum…oh my… I’m not just salivating, I’m drooling already. It tastes like... well... it’s indescribable. Try them yourself, okay?

But please do forgive me for going into raptures over this fish. I just can’t help it. It’s not because I am Temerloh-born that I am biased, or that I have any economic reasons. But it’s just that I have eaten all kinds of fishes, and I still regard the Temerloh patin as the best fish in the world!! The patin tastes smoother and sweeter than any fresh salmon (or other fishes) by the yard!

The cheapest patin (about RM5.00 per kilogram) that is available at most supermarkets in Malaysia is the one bred in the lakes or large pools where the water does not run.

The one that fetches the highest price (up to RM100.00 per kilogram) is the wild patin caught in the river and which has a slightly whiter shade of silver on its body scales, and a slightly longer mouth (pout).

The less expensive river patin which costs about RM12.00 per kilogram is the one bred in the special breeding cages at the riverbanks. The restaurants in Temerloh use these patin for food dishes and most people will come to the riverside to buy them.

But as an aquarium fish, the patin is not that very good looking. Other river fishes like the tenggalan, kerai and the kelah (the green and especially the red kelah) are sought for their shiny silvery scales which, when reflected in the aquarium water, will shine and look like jewelries. That, I believe is good feng shui to the Chinese. These fishes are also easy to keep in the aquarium as they will eat anything.

patin cages in the Pahang river

If you want to see the place where patin and also tilapia fishes are bred in the cages in the riverbank, from Temerloh town just follow the road to the Temerloh Rest-House to Kg. Bukit Pak Silap. And then proceed to Kampung Bangau by the river. Here there are at least five places along the road where the fish is sold live. (Watch for the signboard at stalls that say “Patin / Tilapia”).

Although the fishes are kept in cages in the river, thieves sometimes come at night in boats and steal many of the fishes. That is why the breeders co-operate and keep vigil at the site at night. (And they keep warm at night by having fresh grilled fish with asam pedas and soy ketchup over campfire!! Oh, I envy them).

http://www.pahang-delights.com/delightful-Temerloh.html

Hospital Temerloh model projek baru

Tempat arwah tok dan mak pah di tahan ward(-_-)

Hospital Temerloh
4 Feb 2005
TERMERLOH 3 FEB- Hospital Temerloh yang dibina dengan kos RM480 juta dan beroperasi April 2005, di jadikan model kepada semua projek hospital sekaligus menjadi kebanggaan rakyat negara ini.

ahah...klu korang nk jalan2 lg...g pulak gunung senyum,kat jengka 25...ade byk gua kt situ yg korg boleh kaji~

The Gunung Senyum Caves consists of at least 20 Caves, which are fascinating to explore. Which cave exploration and camping in the shade of tropical foliage are common activities, scientific research is also gaining in popularity among students and scientists. Cave explorers must be prepared for the smell of bats, limestone rocks and the sightmg of strange creatures and insects.

p/s: nk tau lebih lanjut tgk kat http://www.mymountaingoal.com/foto_cave_senyum1.htm


Pastu korg bole g Kuala Gandah tgk Gajah,Lanchang~


Line leaf top Pictures, Images and Photosonion head Pictures, Images and Photos

3 comments:

budakjengka88 said...

waaa....
aku suke entry cam gini...
org j19 rmai yg gi temeloh drp gi bdr jgka kan ??
hehe..
temeloh byk skit kedai dr bdr jgka...
aku pon cayang bdr temeloh...
huhu...

to0n ieday said...

hehe...mesti la,aku kn dekatlg dgn temerloh,wtpe dtg bdr pusat~

NENGSIH DI SINGAPURA said...

Assalamualaikum wrb, KAMI mohon maaf jika postingan ini menyinggung perasaan anda semua tapi saya lillahi ta’ala hanya mau menceritakan pengalaman pribadi saya yang mengubah kehidupan saya menjadi sukses.,dulu saya berprofesi sebagai penjahit namun himpitan ekonomi yakni hutang piutang dalam membangun usaha KAMI kian semakin besar tapi saya tidak menyerah dengan keadaan KAMI tetap ikhtiar, pada suatu hari saya membuka buka internet tidak sengaja saya melihat postingan seseorang yang sama seperti keadaan saya tapi beliau sudah berhasil,beliau dibantu oleh AKI TAGALAH. DUKUN Sakti tanpa pikir panjang saya menghubungi beliau, saya diberikan pencerahaan dan solusi, pada awalnya saya ragu ragu tapi saya coba memberanikan diri mengikuti saran beliau,alhamdulillah berjalan lancar dan sekarang saya punya beberapa mini market dan penginapan DI SINGAPURA ,terimah kasih saya ucapkan pada AKI sebab berkat beliau KAMI bisa seperti ini,mungkin banyak orang yang menyebut KAMI INI mengada-ada tapi KAMI buktikan sendiri,khusus yang serius mau bantuan silahkan hub beliau AKI TAGALAH beliau orangnya ramah ini nomor beliau 082-302-563-395 -ini pengalaman pribadi KAMI percaya atau tidak semua tergantung pembaca demi Allah ini nyata sekian dan terima kasih ,Assalamualaikum Wrb....allahuakbar....allahuakbar....allahuakbar. >>>> KELIK DISINI KELUARAN NOMOR TOGEL 4D 5D 6D 7D SAMPAI 12 ANGKA <<<<