.

Konco-konco

Time is Money

Saturday, April 21, 2012

sesaje update..rindu anak buah yg dikejauhan..dh nak 7 bulan~






Line leaf top Pictures, Images and Photos onion head Pictures, Images and Photos

Friday, April 20, 2012

The Doom's Day

Tuan Tanah cuma nak kongsi tentang hari kiamat ni untuk pembacaan dan kesedaran semua yang membaca...Semoga kita orang Islam sentiasa di dalam Agama dan dilindungi Allah...jom sama2 masuk syurga hendaknya, aminnn~




!!! Gambaran Hari Kiamat!!!

Mengalir air mata Ku tanpa Ku sedari ketika membaca kisah ini... Astaughfirullah!!!

- Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

- Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

- Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

- Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

- Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

- Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

- Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

- Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

- Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

- Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

- Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.
ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.
ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

- Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

- Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

- Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

- ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

- Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

- Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

- Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

- Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

- Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

- Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

- Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

- Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

- Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

- Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

- Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.

② Doa anak²nya yang soleh.

③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Sumber: Amar Sufi
 

Line leaf top Pictures, Images and Photos onion head Pictures, Images and Photos

Friday, April 6, 2012

Jawapan pasal Puasa merungkai soalan2 di benak fikiran aku..


Bagi Intro dulu oke:


Firman Allah Ta’ala :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya : “ Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa ”. (Surah Al-Baqarah Ayat 183)
Pengertian Puasa
Ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa mulai dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari.
Hukum – Hukum Puasa                                                                                                                                                                             
  1. Wajib
  2. Sunat
  3. Makruh
  4. Haram
Puasa wajib :                                                              
Puasa yang dilakukan dalam bulan Ramadhan, qada’ puasa Ramadhan,puasa kifarah & puasa nazar.
Puasa Sunat :                                                                                              
a)  Puasa dalam bulan Sya’ban
b)  Puasa 6 hari dalam bulan Syawal
c)  Puasa Arafah pada 9 zulhijjah
d)  Puasa hari  Tasu’a  dan  ‘Asyura pada 9 & 10 Muharram
f)  Puasa pada hari Isnin & Khamis
g)  Puasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan pada 13,14 & 15
h)  Puasa satu hari berbuka satu hari
i)  Puasa lapan hari daripada bulan Zulhijjah sebelum hari Arafah bagi orang yang sedang mengerjakan haji atau tidak.
j)  Puasa dalam bulan–bulan haram iaitu bulan Zulkaedah,Zulhijjah,Muharram dan Rejab

 Lafaz niat puasa Qhada’ Ramadhan :
      نويت صوم غد عن قضاء فرض رمضان لله تعالى .

   Ertinya :  Sahaja aku puasa esok hari kerana ganti fardhu Ramadhan kerana Allah Ta'ala.



Kat bawah ni antara isu-isu yang selalu ditanya and aku pilih yang mana aku pun pernah tertanya dan musykil:





a) Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer

Assalamualaikum
Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal puasa saya disebabkan ubat itu bercampur dgn air liur semasa bercakap dan kemungkinan besar ia masuk terus ke tekak? Diharap mendapat penjelasan dari Ustaz. Terima kasih
Note : Saya bepuasa sunat hari Isnin
Khalidah Hj Ibrahim -

Jawapan
Walaikumusalam.

Tidak batal puasa, kerana tiada perbuatan makan dan minum. Yang tertelan itu bukan disengajakan dan satunya yang tidak dapat dielakkan.
Wallahualam.


b) Sahur Ketika Azan
Assalamualaikum ustaz,
Saya hendak bertanya tentang hukum sah puasa. Seorang hamba allah sedang bersahur ketika azan mula berkumandang. Beliau berhenti bersahur dan kemudiannya minum untuk mengelakkan tercekik, walhal azan sudahpun berkumandang. Apakah jatuh hukum batal bagi puasa yang di niatkan atau dia boleh terus berpuasa. Mohon penjelasan ustaz. TK
Zainul Abidin Semangun @ Suaib -

Jawapan
Walaikumusalam.
-Cara beliau mengtaqakhirkan sahor adalah baik kerana ianya merupakan masa yang sunat dan sunnah Baginda juga begitu. Tetapi oleh kerana terlalu mengakhirkan waktu sahor maka sewaktu azan subuh berkumandang sedangkan ia MINUM, maka batallah puasanya kerana makan dalam waktu tempoh berpuasa.
Wallahualam.

c) Disuntik Ubat Ketika Puasa
-Adakah batal puasa sesaorang jika disuntik ubat kerana masaalah kesihatan yg dihadapi.
Sharifah Hasniza -

Jawapan
-Puasa tidak batal kerana suntikan. Puasa akan batal jika sesuatu masuk kedalam ke lubang rongga yang tertentu sahaja.
Wallahualam.

d) Penggunaan Inhaler Ketika Puasa
Assamualaikum Ustaz,
-Sekarang ni saya sedang mengandungkan anak yang ke tiga dan mungkin sebagai ujian Allah untuk saya, pada kali ini saya mengalami masaalah asma (kesukaran bernafas) yang memerlukan saya terus mengambil ubat atau inhaler (gas yang dipamkan melalui mulut ke paru-paru apabila menghadapi masaalah pernafasan) antara jam 11.00 hingga 12.00 tengahari. Persoalannya sekarang,
-Adakah benar ada pendapat yang mengatakan bahawa inhaler tidak membatalkan puasa. Saya memerlukan penjelasan.
Samidah Samun -

Jawapan
Waalaimusalam.
1. Ada dua persoalan disini, seorang perempuan yang mengandung takut bahaya diri dan anak kandungan adalah dibenarkan berbuka puasa tetapi kena qado.
2. Inhaler adalah merupakan gas bantuan pernafasan dan ianya bukan mengenyangkan. Perbuatan ini tidak membatalkan puasa sesaorang pengidap penyakit asma yang wajib memerlukan bantuan pernafasan ini jika diserang. Gas bukan merupakan objek atau ketulan yang boleh mengenyangkan, dan perbuatan ini adalah dharurat. Wallahualam.
Wallahualam.

 e) Sisa Makanan Pada Gigi
-Ustaz , saya nak tanya, bagaimana jika ada sisa makanan yang terlekat pada gigi, tidak ditelan tetapi dikeluarkan dari mulut. Masih sah kah puasa kita?
Siti Zurina Othman -

Jawapan
-Sah puasa kita, kerana tiada perbuatan makan disini, kalaupun tertelan tanpa disedari itu juga tak mengapa.
Wallahualam.

f) Berhari Raya di Negeri Orang
Assalamualaikum ustaz

-Tolong bantu saya untuk selesaikan permasalahan tentang hari raya. Saya telah memulakan awal puasa saya di Malaysia, waktu balik bercuti dulu, tetapi di Guinea, tarikh puasa mereka terlewat sehari dari Malaysia. Soalnya, apakah saya patut merayakan aidilfitri mengikut Malaysia atau di Guinea sebab kalau raya jatuh pada 14 Nov 04, mengikut ahli falak, bermakna puasa saya cukup 31 hari ( mengikut Malaysia ). Tapi kalau saya raya ikut Guinea bermakna saya berpuasa 32 hari. Seandainya Guinea pula menyambut hari raya menyamai tarikh dengan Malaysia , maka masalah ini tidak akan timbul. Saya harap ustaz dapat beri penjelasan kerana saya telah beberapa kali berbincang dengan rakan sini dimana saya mengatakan kita sepatutnya mengikut arahan mana-mana negara yang kita tinggal, tapi jawapan mereka ialah kita tidak boleh berpuasa selama 32 hari kerana tiada dalam kalender sebulan melebihi 31 hari. Itu saja ustaz, assalamualaikum.
Md Amin Roslan -

Jawapan
Walaikumusalam.

-Selamat menyambut puasa di negara orang. Hukum berhari raya ialah ketika nampak anak bulan syawal atau menggunakan hisab falak pada sesuatu negara. Dan wajib berhari raya mengikut dimana negeri ianya berada. Walaupun telah menjangkau berpuasa masuk hari yang ke 34. Hukum feqah itu boleh berubah-rubah mengikut keadaan.
Wallahualam.

g) Tindik Telinga Ketika Berpuasa
Assalammualaikum...

-Persoalan saya ialah betul ke boleh batal puasa kalau tindik telinga ?
Terima kasih.
RafidatulShima Mustapha [SMTP:shima4u@yahoo.com] -

Jawapan
Waalaikumussalam,
-Jawapnya boleh bertindik pada bulan puasa.
Wallahualam.



and ada lagi isu2 common yg korang nak tau mcm kt bwh ni gak:



Soalan
Apakah hukum menderma darah ketika berpuasa?
Bagaimana kiraan fidyah dilakukan? Siapa/di mana kita boleh membuat kiraan
dan membayar fidyah tersebut?

Hukum menderma darah pada bulan puasa adalah HARUS.
Fidyah dibayar kerana tertinggal puasa yang melangkaui tahun (contoh:
tahun 2008 tertinggal 5 hari).Apabila tidak sempat kadak dan bayar fidyah
pada bulan ramadan 2009 ketika itu anda kena bayar fidyah. 1 cupak dan
puasa tetap 5 hari yang perlu kena kadak.Apa yang pasti fidyah akan
berganda setiap tahun manakala jumlah puasa tetap sama..
Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah menetapkan jika 1 hari
tertinggal puasa di bayar RM1.75.
Fidyah tersebut boleh dibuat pembayaran di Baitulmal yang
berhampiran.Biarlah pihak Baitul sendiri yang tentukan siapakah orang yang
benar-benar layak untuk terima fidyah yang anda keluarkan itu.

Soalan

Assalamualaikum,bolehkah kita berpusa sunat 6 hari di bulan syawal dlm
masa yang sama menunaikan puasa ganti,jika boleh bagaimana niatnya?

Jawapan

Wa'alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Hukumnya harus bahkan setengah ulama' mengatakan sunat berbuat demikian.
Cara niatnya; perlu dahulukan niat qadha' kerana ia adalah puasa yang
wajib, kemudian niatlah puasa sunat tersebut.
Wallahu 'alam.



Berenang waktu puasa pulak cmne? aku ade bace beberape article dari internet yg cakap, xmengapa berenang waktu bulan puasa jika org tu mahir (refer sini). Maksud mahir kat sini, org tu berenang tanpa masuk air ke dalam mana2 rongga tubuh badan..eleh, terer ke korg klu mandi kolam ke mandi pantai ke xmasuk air dlm telinga or tertelan? Do'oh lalu la..paling x pun mesti telinga masuk air, so disarankan xpyh la gedik2 nk berenang mase puasa sebab konfem susah nak elak dari termasuk air dalam rongga2 badan hokeh!


Kentut dalam air mase berpuasa lak?
haha...yg ni dari sekolah dulu pun jadi isu..Ade jumpe article yg ckp xbatal puasa, puasa nya sah, tp ada juga yg ckp batal sebab masa kentut tu rongga dubur terbuka dan kemungkinan air masuk maka akan batal puasa..jadi nasihat tuan tanah seeloknya elakkan lah untuk mencegah ragu2 dalam beramal.

senang cerita sila visit page ni klik sini. banyak isu2 yg org tye and hukum2 puasa. Tapi sesetengah tu mcm korek hidung batal ke x (ustaz ni di pihak yg ckp ia nya batal)..tapi sekarang kan kita dah tau yg korek hidung x membatalkan puasa kerana ia tidak masuk sampai ke ruang dalam (perut) based on rancangan ilmiah yg aku tgk kat TV Serambi anak soleh baru2 ni. Wallahu'alam. Yang mana kurang pasti aku syorkan mekeme-mekeme cari lah lagi evidence yg kukuh dan refer kepada yang pakar.

oh lupa lak, sebab2 aku buat entry ni sbnr nye sbb baru2 ni aku puasa ganti, pastu tetibe2 kt opis ade org bt kenduri nasi lemak la pulak...ade staff sedekah belanja staff2 yg lain (aku training je..), so batal lah puasa aku kerana nk elakkan nanti di cop anti sosial and also xnk lah ketinggalan bergaul dgn staff2 sume memandangkan aku baru sebulan kt situ...maka timbul tanda tanya ape hukum batal kan ganti puasa dgn sengaja sbb mase skolah2 dulu ade kate kene ganti 2x ganda. Aku tanya kawan2, dorang kate kene byr fidyah. hoh? kok kene byr fidyah la.. Maka dr pembacaan aku dari beberapa sumber dan dibanding2kan sumber2 itu utk melihat persamaan dan perbezaan, sume nya hampir sama yg mana fidyah tu harus dibayar slh satunya sbb klu tinggal puasa mase bulan Ramadhan, dorang2 ni xsempat ganti atau xmampu nk ganti sampai bertemu Ramadhan berikutnya maka dorang kene byr fidyah dlm erti kata lain Fidyah dibayar kerana teringgal puasa melangkaui tahun. Wallahu'alam...tlg share klu tau ape hukum pasal isu batal puasa qhada dgn sengaja.

TQ~


Line leaf top Pictures, Images and Photos onion head Pictures, Images and Photos