.

Konco-konco

Time is Money

Friday, January 29, 2010

cheer BBQ wif classm8

huuuuu...tgh hari aku aini n kak wan kuar g PKNS n Plaza alam sentral shah alam cr brg2 utk trip g Hutan Belum nnti...aku beli stoking bola,nk cari kasut hiking tp xde yg berkenan,beli bj hujan n beberape brg penting yg lain...kul 6.40ptg baru la bertolak blk ke puncak alam nek bus U90.

sampai2 je puncak alam dh kul 8.00mlm..aku mmg xsempat nk mandi la,juz cuci muke jek,pastu nk kene bergegas siap2 utk g BBQ kelas aku...BBQ kitorg wt kt umah sewa dak laki kelas aku kt area puncak alam...even sekejap je (coz kene masuk kolej b4 11pm),tp best jugak...pas mkn2 dorg de yg men gitar then kitorg tgkap gambar...simple but happening,thx all~~


alip,syuk,abe,our junior
BBQ




Tuesday, January 26, 2010

hope about him~

adakah ini 1 ................................hmmmm,i dunno how 2 describe it~

1 mlm tu...actually,aku dh lame amalkan doa ni.tp mlm tu...aku hampir give up utk bc doa tu...aku ckp "hmmmm....aku dh bace,tp nape die xmsg2 p0n..."pastu aku p0n terlena.tepat kul 1.33 pagi,....DIA CALL!!!haha...korg xtau x sape die yg cll???org yg aku suke tu la..dia siap nyanyi lagu utk aku lg "Aku anak caipong ke hape ntah title die"...haha...korg igt sng ke kitorg nk cntct sesame sdri,3bln p0n belum tentu...aku epy sgt...



.doa ni akak aku yg cdgkan aku bc bile dia yg kite suke terlintas kt fikiran kite...so,aku p0n amalkan la,based on ape yg terjadi...aku de bt sedikit kesimpulan~~~

"ni pe yg aku tafsir la....di saat aku hampir putus asa utk berdoa pade Dia ...Dia bg sedikit harapan dan petunjuk supaya aku x putus asa dan berhenti berdoa padaNya...Dia tau aku hampir nk give up...jd Dia pun bg aku sedikit kebenaran dgn tergerak nye ht I_ _ _ _ utk cll aku mlm tu...Dia nk tjuk bhawe ape yg aku bace dan doakan itu bkn lah suatu yg sia2"

Sunday, January 24, 2010

care2 nk murah rezki~






Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan kelu asan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya.

Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhira t. Di antaranya:

1.Menyempatkan diri beribadah

Allah tidak sia-siakan penga bd ian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

2.Memperbanyak istighfar

Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah, yang menjadi sebab Allah jatuh kas ih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Nabi s.a.w.: “Barang siapa yang memperbanyak istighfar maka Allah s.w.t akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yan g tidak disangka.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-N as a’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari A bd ullah bin Abb as r.a.)

3.Tinggalkan perbuatan dosa

Istighfar tidak laku di sisi Allah jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sa bd a Nabi s.a.w.: “… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yan g dibuatnya.” (Riwayat at-Tirmizi)

4.Sentiasa ingat Allah

Banyak ingat Allah buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang. Ini rezeki yang hanya Allah beri kepada orang beriman. Firman-Nya: “(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah maka hati akan menjadi tenteram.” (Ar-Ra’d: 28)

5.Berbakti dan mendoakan ibu bapa

Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan. Baginda s.a.w. juga bersabda: “Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya.” (Riwayat Abu Ya’ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim) Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi s.a.w.: “Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah) daripadanya.” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

6.Berbuat baik dan menolong orang yang lemah

Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembira kan dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Sabda Nabi s.a.w.: “Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu.” (Riwayat Bukhari)

7.Tunaikan hajat orang lain

Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, seperti sabda Nabi s.a.w.: “Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah akan menunaikan hajatnya…” (Riwayat Muslim)

8.Banyak berselawat

Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan, kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. Wallahu a’lam.

9.Buat kebajikan banyak-banyak

Ibnu Abb as berkata: “Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya.”


10.Berpagi-pagi

Menurut R as ulullah s.a.w., berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat.

11.Menjalin silaturrahim

Nabi s.a.w. bersabda: “Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya.” (Riwayat Bukhari)

12.Melazimi kekal berwuduk
Seorang Arab desa menemui Rasulullah s.a.w. dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah. Baginda s.a.w. bersabda: “Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas ) nescaya Allah akan memurahkan rezeki.” (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid)

13.Bersedekah
Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. Nabi s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam: “Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah az za wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya.” (Riwayat ad-Daruquthni dari An as r.a.)

14.Mel az imi solat malam (tahajud)
Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah.

15.Mel az imi solat Dhuha
Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. Firman Allah dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau mal as mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya." (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

16.Bersyukur kepada Allah

Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah. Lawannya adalah kufur nikmat. Allah berfirman: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya az ab-Ku amat ker as ." (Ibrahim: 7) Firman-Nya lagi: “… dan Kami akan memberi bal as an kepada orang-orang yan g bersyukur.” (Ali Imran: 145)

17.Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu

Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma’ul husna selain menenangkan, menjenihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki. Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat, dikatakan boleh menjadi sebab Allah lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki. Salah satu nama Allah, al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu; misalnya dibaca “Ya Allah ya Fattah” berulang-ulang, diiringi doa: “Ya Allah, bukalah hati kami untuk mengenali-Mu, bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya 'Alim.” Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kepapaan. Wallahu a’lam.

18.Berdoa

Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah, penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. Dalam al-Quran, Allah suruh kita meminta kepada-Nya, nescaya Dia akan perkenankan.


19.Berikhtiar sehabisnya
Siapa berusaha, dia akan dapat. Ini sunnatullah. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah berikan dunia kepada orang yan g dicintai-Nya dan yan g tidak dicintai-Nya, tapi agama hanya Allah beri kepada orang yan g dicintai-Nya saja. (Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim) Bagi orang beriman, tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yan g boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas . Misalnya, hendak tenang dibacanya Quran, hendak dapat anak yang baik dididiknya sejak anak dalam rahim lagi, hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan yang baik dan halal, hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha jadi baik, hendak rezeki berkat dijauhinya yan g haram, dan sebagainya.

20.Bertawakal

Dengan tawakal, seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah. Firman-Nya: “Barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluannya).” (At-Thalaq: 3) Nabi s.a.w. bersabda: “Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.) Kesemua yang disebut diatas adalah amalan-amalan yang membawa kepada takwa. Dengan takwa, Allah akan beri “jalan keluar (dari segala perkara yan g menyusahkan), dan memberinya rezeki dari jalan yan g tidak terlint as di hatinya.” (At-Talaq: 2-3) Pendek kata, bagi orang Islam, untuk murah rezeki dalam ertikata yan g sebenarnya, kuncinya adalah buat amalan-amalan takwa. Amalan-amalan ini menjadi sebab jatuhnya kasih sayang Allah, lalu Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya.

Friday, January 15, 2010

wihieeeeeeee...motor eGo~

semalam motor ego akak aku sampai...hehe
pukul 10 pg smlm abh awl2 da smpai sini,aku de kelas tyme tu..
abah p0n terpakse la tggu smpai kul 1 aku balik..
mase kul 11 sumtin,aku cll abah blk,abah tgh isi minyak motor kt petronas luar kampus..
aku tye abah,sape yg tlg die angkat motor bwk trun dr seat belakang n bonet keluar,abah kate de org yg minum2 kt cafe rafflesia and tukang kebun yg tolong die..thx pade yg menolong..
abah psg tayar motor tu blk kt situ pas dh kuarkan..
pas aku da blk,abah n mama tgu kt depan A2..
abah letak motor kt tmpat parking motor sebelah blok aku..
hehe...seronoknye,tq abah..pas salam2..abah n mama p0n balik...
petang tu aku g beli sticker uitm utk motor tu..


YAMAHA EGO S : CCF 1660

Monday, January 11, 2010

aku sengsare~~

aduuuuuu...dh 4 hr digestive tract aku sakit...aku sakit nk menelan,dh 2-3 hr aku xabes mkn ns...hr ni aku lgsg xsentuh nasik,aku dh xlarat nk cube telan...pedih sgt,senak nk menyampaikan nasi tu ke perut..cm saluran pencernaan aku dh bengkak kt dlm,aku dh la kuat mkn tbe2 xle mkn ns pulak mane la x sengsare rasenye..ish3x...tp xpe la,mengenangkan ni ujian dr tuhan utk menggugurkan dosa2 aku melalui pemberian penyakit kt hambe Nya,aku redha je la..

diz morning,i went to pejabat kesihatan uitm escort by aini and k.wan,doc kate..sume symptom tu d sbb kan distress,mkn bde masam,pedas,gulai lemak,minum teh,coffee,nescafe,fresh orange dll,dlm tempoh yg lame acid tu terkumpul..haha,sume ni aku de mkn tyme cuti tu mane la x terkumpul acid tu dlm esofagus aku..waaaaaaaaaaaaaa tobat aku nk jage mkn pasni!!!!

Friday, January 8, 2010

lepas winduuu kt KL..(Mid+OUG+Klang Lame+kolej Alamanda)


tgu bus kt pasar seni

Teka ktne???haha..

last game

haha...



men bowling

2nd game
kolej alamanda

OUG

OUG

Pg td awl2 kul 8.30pg kitorg (aku,k.wan,aini,syira) nek bus rapid shufle p.alam-shah alam...dlm sejam lebih smpai s.alam..pastu kitorg kene nek bus U80 then brenti kt KL sentral,pastu nek bus U73 g OUG dulu...owh,windu nye kt OUG..kitorg round2 kt OUG dulu...pastu g Maybank kt situ(aku bkk akaun kt sini la)...then singgah central jap (xsah la klu x sggah~),mkn nasik ayam kt kedai dlm tu tmpt kitorg mmg slalu g mkn..pas siap mkn baru la kitorg bertolak g Mid..


kt Mid 1st thing yg kitorg kejar adalah>>>>>>>BOWLING!!!haha...lepas gian dowh,nk dekat setengah thn da xmain pas kene humban kt dlm hutan,kitorg p0n main la 3 game=RM12/each.eh lupe lak,on da way g cosmic bowl tyme cross food court tbe2 de org tarik aku dr belakang...wahaha che tam rupenye..jumpe che tam kt Mid igt sng ke nk terserempak,berpelukan la kitorg jap huhu..,pas men kitorg berkejar2 lak g shopin sbb nk kejar bus kul 4.30(kononnye)...aleh2 decide solat dulu sbb terlajak smpai kul 5 shopin nye...hasil peng-shop-pingan aku telah membeli 2 helai Jeans=RM119.90,1 headphone Panasonic,1 buku Sin Chan...kasut x dpt nk beli sbb choice sume x berkenan di hati...pastu kitorg p0n nek bus g pasar seni bcoz if naik U80 dr Pasar Seni xde la berebut leh dpt seat..kitorg p0n duk la dlm bus tu smpai keras bont0t sbb jln jam,bullshit!smpai shah alam kul 8.05mlm..tgu2 la lg smpai tumbuh jggut bus shuffle xmai2..aleh2 kul 9 baru bus mangkuk tu smpai,dh la penuh sendat lg la terbakar tmbh2 perut merenget mintak nasik...kul 10 baru la berjaye m'jejakkan kaki kt kampus...aduu la,xlarat sungguh,maybe x g dh trun KL...jauh siot,plus penat..xpela at least da lepaskan rindu KL~~~

Thursday, January 7, 2010

tragedy yg tragis~~

saje aku post..nk story sikit pe yg jd hr ni..kesah ni sedih...ia berkait dgn akak aku...


ptg smlm 6/1/10 lewat ptg...

aku tgk kak lang on ym..aku buzz la die,die gtau aku bf die abg ed nk dtg phg hjg mgu ni..aku p0n sj try mtk ym abg ed sj nk test..so,kak lang p0n bg la..aku p0n buzz,then die bg slm..

meeztaraque:salam..
meeztaraque:hai kak cik.

cess..kantoi,akak aku ni spoil tol g bgtau ...aku baru je nk test ngorat kot2 la lyn kn...test bakal abg ipar..pastu kitorg p0n borak2 la mcm2 psl puncak alam,kos aku amek,kos die amek dulu..die ex uitm amek ee=electrical engineering tp x grad..then die masuk mas blaja baiki kapal terbang..then aku tye la die tau x psl kos aku,die xigt da..tp die kate safety officer...ala,pjg sgt cite mls aku nk taip!,...tgk je la message archive ni~~

meeztaraque (1/6/2010 4:50:03 PM) : Hai
meeztaraque (1/6/2010 4:50:07 PM) : Sehat?
crabrose (1/6/2010 4:50:09 PM) : da kantoi
meeztaraque (1/6/2010 4:50:17 PM) : Nape?
crabrose (1/6/2010 4:50:21 PM) : ngek betol la...org dh ckp jgn kasik tau...
meeztaraque (1/6/2010 4:50:29 PM) : Hahaha
crabrose (1/6/2010 4:50:32 PM) : baru jek nk test bro!
meeztaraque (1/6/2010 4:50:35 PM): Ok...ok..
meeztaraque (1/6/2010 4:50:41 PM): Kene buat xtau la ni eh?
meeztaraque (1/6/2010 4:50:44 PM): Ok..ok...
crabrose (1/6/2010 4:50:47 PM): xm0 la..
meeztaraque (1/6/2010 4:50:48 PM): Sila la test sy
crabrose (1/6/2010 4:50:55 PM): test?
meeztaraque (1/6/2010 4:51:06 PM): Td kata nk test
crabrose (1/6/2010 4:51:08 PM): 1879678653x1283635474i=?
crabrose (1/6/2010 4:51:25 PM): ha...jwb2?
meeztaraque (1/6/2010 4:51:29 PM): Alaaa...
crabrose (1/6/2010 4:51:29 PM): gune jari!
meeztaraque (1/6/2010 4:51:34 PM): Hahahah
meeztaraque (1/6/2010 4:51:39 PM): X pandai la kira
crabrose (1/6/2010 4:51:56 PM): reject jd abg ipar,lalalala...~~
meeztaraque (1/6/2010 4:51:57 PM): Pandai repair kpl je
meeztaraque (1/6/2010 4:52:04 PM): Alaaa....
meeztaraque (1/6/2010 4:52:08 PM): Jgn la rejek
crabrose (1/6/2010 4:52:18 PM): =(
meeztaraque (1/6/2010 4:53:11 PM): Alalalalla...
meeztaraque (1/6/2010 4:53:15 PM): Nk cekelat?
meeztaraque (1/6/2010 4:53:20 PM): Sy beli cekelat eh
crabrose (1/6/2010 4:53:21 PM): xmo..
crabrose (1/6/2010 4:53:35 PM): nk snow ball perisa blueberry!
meeztaraque (1/6/2010 4:53:48 PM): Ape tu?
meeztaraque (1/6/2010 4:53:54 PM): Snowball tu ape?
crabrose (1/6/2010 4:54:17 PM): die cmni >>>>>>>>>"(++,)"
meeztaraque (1/6/2010 4:55:34 PM): Ahahahha
meeztaraque (1/6/2010 4:55:38 PM): Sy ym pakai hp la
crabrose (1/6/2010 4:55:58 PM): lerr.......
meeztaraque (1/6/2010 4:56:01 PM): Ape gambo pon x klua
crabrose (1/6/2010 4:56:38 PM): xpe2...dtg umah nnti siap la kene buli~
meeztaraque (1/6/2010 4:56:49 PM): Hahaha...
meeztaraque (1/6/2010 4:56:56 PM): Ok...sila la buli sy
crabrose (1/6/2010 4:57:17 PM): >=)
meeztaraque (1/6/2010 4:57:50 PM): =)
meeztaraque (1/6/2010 4:58:35 PM): Dok kat puncak perdana eh?
meeztaraque (1/6/2010 5:00:28 PM): ......
crabrose (1/6/2010 5:00:34 PM): x
crabrose (1/6/2010 5:00:38 PM): sorry
crabrose (1/6/2010 5:00:46 PM): berangan jap~
meeztaraque (1/6/2010 5:01:04 PM): Loorr...
crabrose (1/6/2010 5:01:06 PM): bkn puncak perdana...but UiTM puncak alam campus
meeztaraque (1/6/2010 5:01:15 PM): Hahahah
meeztaraque (1/6/2010 5:01:19 PM): Course ape?
meeztaraque (1/6/2010 5:01:22 PM): Ftmsk?
crabrose (1/6/2010 5:01:33 PM): course murahan jek...
meeztaraque (1/6/2010 5:01:48 PM): Sy pun ex uitm student jugak...
crabrose (1/6/2010 5:01:49 PM): ftmsk???
meeztaraque (1/6/2010 5:02:05 PM): Sy?
meeztaraque (1/6/2010 5:02:06 PM): X....
meeztaraque (1/6/2010 5:02:11 PM): Sy course ee
crabrose (1/6/2010 5:02:17 PM): ftmsk tu ape?
meeztaraque (1/6/2010 5:02:49 PM): Teknologi maklumat n sains kuantitatif
meeztaraque (1/6/2010 5:03:13 PM): Kak cik course ape?
meeztaraque (1/6/2010 5:03:31 PM): Berangan lg ke?
crabrose (1/6/2010 5:03:36 PM): haha
crabrose (1/6/2010 5:03:38 PM): xla
meeztaraque (1/6/2010 5:03:57 PM): Ahahaha
crabrose (1/6/2010 5:04:03 PM): tgh tgk website tourism perak...kelas de visit g Belum perak nnt
meeztaraque (1/6/2010 5:04:03 PM): Ingatkan berangan lg
meeztaraque (1/6/2010 5:04:17 PM): Oooo
crabrose (1/6/2010 5:04:25 PM): kos tu xpnh dgr pun...
meeztaraque (1/6/2010 5:04:26 PM): sy tanye...amik course ape?
crabrose (1/6/2010 5:04:39 PM): amek...errrrrrrr....malu la
meeztaraque (1/6/2010 5:04:41 PM): Lar...
meeztaraque (1/6/2010 5:04:52 PM): Itu nama fakulti
meeztaraque (1/6/2010 5:05:06 PM): Gatal la aaaiiii
crabrose (1/6/2010 5:05:27 PM): kos>>>>>>>>>>kosmetik=p
meeztaraque (1/6/2010 5:05:37 PM): Nape x amik kosinus?
meeztaraque (1/6/2010 5:05:59 PM): Pandai ehhhh
meeztaraque (1/6/2010 5:06:07 PM): Adek bradek sama je...
crabrose (1/6/2010 5:06:59 PM): amek ni ha>>>>>>>>>>pharmacy@environmental health and safety@optometry@physiology@medical imaging@nursing...pilih la
crabrose (1/6/2010 5:07:11 PM): sume kos ni kt Health sciences faculty...haha
crabrose (1/6/2010 5:07:18 PM): agak2 yg mane?
meeztaraque (1/6/2010 5:07:24 PM): Laa...sy ke yg kene pilih?
crabrose (1/6/2010 5:07:40 PM): guess
meeztaraque (1/6/2010 5:07:43 PM): Ehs kot...
meeztaraque (1/6/2010 5:07:47 PM): Rasanye la...
crabrose (1/6/2010 5:08:01 PM): nape anda memilih yg itu~~~
meeztaraque (1/6/2010 5:08:20 PM): Rasanye la...
crabrose (1/6/2010 5:08:28 PM): reason xkukuh!!
meeztaraque (1/6/2010 5:08:59 PM): I remembered last time lea did tell me regarding ur course
meeztaraque (1/6/2010 5:09:12 PM): But somehow i've lost the info in the middle
crabrose (1/6/2010 5:09:13 PM): cessssssss
meeztaraque (1/6/2010 5:09:15 PM): Hahahahha
meeztaraque (1/6/2010 5:09:29 PM): Am i right?
crabrose (1/6/2010 5:09:31 PM): da agak da mesti k.lang bocor rahsie...nyampah tol la~~
crabrose (1/6/2010 5:10:03 PM): >=(
meeztaraque (1/6/2010 5:10:08 PM): Hahahhah
meeztaraque (1/6/2010 5:10:19 PM): Dah lupa sebenarnye
crabrose (1/6/2010 5:10:19 PM): sume die nk cite...nk kene neh!!!
meeztaraque (1/6/2010 5:10:29 PM): Sy tanye..
meeztaraque (1/6/2010 5:10:33 PM): Die bgtau la
meeztaraque (1/6/2010 5:10:37 PM): Jgn mrh die
meeztaraque (1/6/2010 5:10:40 PM): Sian die
crabrose (1/6/2010 5:10:54 PM): wek....xley sian..kene cubit jugak~
meeztaraque (1/6/2010 5:11:05 PM): Hahahahah
meeztaraque (1/6/2010 5:11:11 PM): Sukati la deme adek beradek
meeztaraque (1/6/2010 5:11:15 PM): Sy org luar...
meeztaraque (1/6/2010 5:11:21 PM): tlg tgk je
crabrose (1/6/2010 5:11:23 PM): amek aerospace engineering eh?
meeztaraque (1/6/2010 5:11:38 PM): X...
crabrose (1/6/2010 5:11:45 PM): ooo??
meeztaraque (1/6/2010 5:13:55 PM): Ee
meeztaraque (1/6/2010 5:14:11 PM): Electrcal eng
crabrose (1/6/2010 5:14:22 PM): ooooo
meeztaraque (1/6/2010 5:16:20 PM): Tp x grad pon
meeztaraque (1/6/2010 5:16:23 PM): Hahahaha
crabrose (1/6/2010 5:16:27 PM): ler..
crabrose (1/6/2010 5:16:35 PM): abes tu blaja pe?
crabrose (1/6/2010 5:16:39 PM): lak pastu?
meeztaraque (1/6/2010 5:17:45 PM): Masuk mas
meeztaraque (1/6/2010 5:17:51 PM): Bljr repair kpl tbg
crabrose (1/6/2010 5:18:00 PM): oooo
crabrose (1/6/2010 5:18:08 PM): ce...cm la tau
meeztaraque (1/6/2010 5:19:16 PM): Ape tu?
crabrose (1/6/2010 5:19:22 PM): nothin
crabrose (1/6/2010 5:19:23 PM): hehe
crabrose (1/6/2010 5:19:30 PM): pe yg bro tau psl EHS?
meeztaraque (1/6/2010 5:20:02 PM): Hahahha
meeztaraque (1/6/2010 5:20:08 PM): Pggl la adree
crabrose (1/6/2010 5:20:29 PM): u older than me
crabrose (1/6/2010 5:20:46 PM): nk pgl ape p0n xtau
crabrose (1/6/2010 5:20:54 PM): si polan?
meeztaraque (1/6/2010 5:21:15 PM): Panggil adree je la
meeztaraque (1/6/2010 5:21:19 PM): Hahaah
meeztaraque (1/6/2010 5:21:33 PM): Ehs...
meeztaraque (1/6/2010 5:23:08 PM): Kene g keje pakai safety boot
meeztaraque (1/6/2010 5:23:12 PM): Hahaha
crabrose (1/6/2010 5:23:15 PM): haha
crabrose (1/6/2010 5:23:20 PM): xpe la...
crabrose (1/6/2010 5:23:27 PM): abaikan...sje je tye kot2 tau
meeztaraque (1/6/2010 5:23:29 PM): Human factor
meeztaraque (1/6/2010 5:23:41 PM): Safety practises
crabrose (1/6/2010 5:23:54 PM): bole la..
meeztaraque (1/6/2010 5:23:58 PM): Ntah ape lg ntah dh lupa
meeztaraque (1/6/2010 5:24:06 PM): Dan malas nk ingat
meeztaraque (1/6/2010 5:24:12 PM): Nanti grad keje pe?
crabrose (1/6/2010 5:24:16 PM): org da ckp da abaikan...haha
meeztaraque (1/6/2010 5:24:17 PM): Amik degree ke diploma?
crabrose (1/6/2010 5:24:22 PM): degree
crabrose (1/6/2010 5:24:35 PM): keje pe ek??xtau la...ntah2 nganggur~~
meeztaraque (1/6/2010 5:24:37 PM): Klua nanti keje pe eh?
crabrose (1/6/2010 5:24:59 PM): de due...1 keje gov 1 keje private sector
meeztaraque (1/6/2010 5:25:15 PM): Ye la...
meeztaraque (1/6/2010 5:25:21 PM): Keje sbg ape?
crabrose (1/6/2010 5:25:26 PM): lecturer kate nk keje kt gov compete sikit..bersaing..
meeztaraque (1/6/2010 5:25:27 PM): Safety officer?
meeztaraque (1/6/2010 5:25:35 PM): Mmg le...
crabrose (1/6/2010 5:25:37 PM): so die suh keje in private sector
crabrose (1/6/2010 5:25:40 PM): yup
meeztaraque (1/6/2010 5:25:47 PM): Ooooo....
crabrose (1/6/2010 5:26:11 PM): ntah reti ke idak wt keje nnti...hahaha
meeztaraque (1/6/2010 5:26:13 PM): Kalau cetified by osha,bleh la jadi instructor utk course industrial safety ke
meeztaraque (1/6/2010 5:26:21 PM): Kan?
meeztaraque (1/6/2010 5:26:24 PM): Ala..
meeztaraque (1/6/2010 5:26:34 PM): Safety officer kat mas tu sy tgk jln2 je..
meeztaraque (1/6/2010 5:26:40 PM): Cam xde buat pe pon
crabrose (1/6/2010 5:26:49 PM): hehe...nk keje kt mas gak la..yeah!
crabrose (1/6/2010 5:27:16 PM): prof kate byk leh wt duit kt private
meeztaraque (1/6/2010 5:27:50 PM): Yup..
meeztaraque (1/6/2010 5:28:15 PM): 1 course per head cost more than 300 for 3 days course
meeztaraque (1/6/2010 5:28:33 PM): all courses bared by company
crabrose (1/6/2010 5:28:34 PM): xphm
meeztaraque (1/6/2010 5:28:43 PM): Kalau dpt half pon dh ok
meeztaraque (1/6/2010 5:29:21 PM): I course industrial safety, 1 kepala company kene byr 300
crabrose (1/6/2010 5:29:21 PM): hehe...ckp psl duit ke pe ke mmg xphm
meeztaraque (1/6/2010 5:29:27 PM): Laaa...
meeztaraque (1/6/2010 5:29:29 PM): Ok..
crabrose (1/6/2010 5:29:48 PM): tu la psl ckp td ntah leh bt keje ke x ni...rase cm bdk2 je lg nk keje dah
meeztaraque (1/6/2010 5:31:28 PM): Ala..
meeztaraque (1/6/2010 5:31:32 PM): Biasa la tu
meeztaraque (1/6/2010 5:31:45 PM): Sy mula sign off utk kapal umo 23..
meeztaraque (1/6/2010 5:31:54 PM): Teketar2 nak sain kad
meeztaraque (1/6/2010 5:31:59 PM): X yakin dgn keje sendiri
meeztaraque (1/6/2010 5:32:05 PM): Tp lps tu,ok je
crabrose (1/6/2010 5:32:13 PM): yeke??
crabrose (1/6/2010 5:32:43 PM): doa2 la org jd safety officer ek~~~
meeztaraque (1/6/2010 5:34:09 PM): Hehehe..
meeztaraque (1/6/2010 5:34:24 PM): Xde hal la
meeztaraque (1/6/2010 5:34:31 PM): Bape thn lg?
crabrose (1/6/2010 5:34:41 PM): awl thn depan abes..
meeztaraque (1/6/2010 5:35:12 PM): Ok la tu..
meeztaraque (1/6/2010 5:35:16 PM): X lama lg..
meeztaraque (1/6/2010 5:35:27 PM): Sy nk masuk departure hall ni
meeztaraque (1/6/2010 5:35:30 PM): Nk blk mesia
meeztaraque (1/6/2010 5:35:38 PM): Hujung mggu ni blk umah nenek x?
crabrose (1/6/2010 5:35:42 PM):
meeztaraque (1/6/2010 5:35:46 PM): Kita jumpa kat sana je..ok?
crabrose (1/6/2010 5:35:50 PM): xblk
meeztaraque (1/6/2010 5:35:54 PM): Bleh smbg lg borak
crabrose (1/6/2010 5:35:57 PM): kim slm kt org jengka ye
crabrose (1/6/2010 5:36:00 PM): k da~~~
meeztaraque (1/6/2010 5:36:00 PM): Alllaaa...
meeztaraque (1/6/2010 5:36:04 PM): Hahahah
meeztaraque (1/6/2010 5:36:06 PM): Ok...
meeztaraque (1/6/2010 5:36:10 PM): Jaga diri baik2..
crabrose (1/6/2010 5:36:20 PM): =)


hr ni 7/1/10...

maghrib td,b4 aku nk trun mkn mlm kt cafe,aku terime 1 panggilan...kak lang call,aku quite cemas cause my sis call smbil tersedu2,oh my God...abg eddree dh xde,..astaghfirullah,betol ke ni!!my sis kate,td die smpai KLIA dr perancis..dr airport die drive then accident kt h/way KL,arwah mengantok...aku speechless..aku bru jek chat dgn die ptg smlm.ajak jumpe kt phg hujung mggu ni..oh God~~

diz is really2 a big test dr Allah utk kak lang...aku xmampu bt ape2..hye sekadar mampu memberi kate2 semangat je...aku yg bru chat smlm for da 1st and last time p0n terase kehilangan nye,perkenalan kitorg yg sgt singkat p0n tgal kan kesan pada aku,apatah lg kak lang yg sentiase dgn arwah..my parents p0n has been told ttg arwah nk dtg umah,sabar la kak lang..sabar la..igt ni~

"Allah takkan memberi sesuatu ujian ke atas hamba Nya jika Dia tahu hambaNya itu
tidak mampu memikulnya"

AL-FATIHAH

Wednesday, January 6, 2010

info best...tertinggi&terbesar&tercantik&teruja~~




.:Bangunan Tertinggi di dunia:.

~Bangunan ni name die Burj Tower kat Dhubai...plg tgi ktdunie tau~

At over 800 metres (2625 feet) and more than 160 stories, Burj Dubai holds the following records:

• Tallest building in the world

• Tallest free-standing structure in the world

• Highest number of stories in the world

• Highest occupied floor in the world

• Highest outdoor observation deck in the world

• Elevator with the longest travel distance in the world

• Tallest service elevator in the world

"Not only is Burj Dubai the world’s tallest building, it has also broken two other impressive records: tallest structure, previously held by the KVLY-TV mast in Blanchard, North Dakota, and tallest free-standing structure, previously held by Toronto’s CN Tower. The Chicago-based Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH) has established 3 criteria to determine what makes a tall building tall. Burj Dubai wins by far in all three categories. "



.:Largest lake:.

~The Great Lakes ni merupakan tasik terbesar di dunia, bile kite tgk view dr satelite kn bentuk tasik ni cm kepale serigale n bdn die~

The Great Lakes -- Superior, Michigan, Huron, Erie and Ontario -- and their connecting channels form the largest fresh surface water system on earth. If you stood on the moon, you could see the lakes and recognize the familiar wolf head shape of Lake Superior, or the mitten bounded by lakes Michigan, Huron and Erie. Covering more than 94,000 square miles and draining more than twice as much land, these Freshwater Seas hold an estimated 6 quadrillion gallons of water, about one-fifth of the world's fresh surface water supply and nine-tenths of the U.S. supply. Spread evenly across the contiguous 48 states, the lakes' water would be about 9.5 feet deep.


.:Antare Hutan Rainforest kt Malaysia yg best:.

~Hutan Belum Perak merupakan untouch Hutan dara or rainforest yg sgt dikagumi sbb byk species flora n fauna yg pyh nk jumpe de dlm hutan ni cm gajah,badak sumbu n tumbuh2an ubat2an~




Luas kawasan bagi hutan simpanan ini dilaporkan meliputi seluas 290, 000 hektar. Hutan Belum ini dibahagikan kepada bahagian atas dan bahagian bawah. Bahagian atas hutan belum ini ditutupi oleh 117, 500 hektar kawasan hutan yang tebal dan memasuki sempadan Thailand-Malaysia. Kawasan hutan yang luas ini boleh dianggap seperti tembok semulajadi dan "gazette" sebagai zon keselamatan/ selamat. Taman simpanan Belum dan Temenggor dibiarkan tumbuh meliar kerana Kerajaan Perak telah memutuskan untuk mengekalkan kawasan tersebut sebagai simpanan semulajadi bagi tujuan penyelidikan. Bahagian atas hutan belum merupakan 90% yang belum diteroka manakala bahagian bawah umumnya dilitupi oleh hutan sekunder. Memang merupakan kawasan yang amat luas untuk menjalankan penyelidikan!!!

Kebanyakan ubat-ubatan yang diluluskan telah diambil dan diproses dari herba-herba dan tumbuhan-tumbuhan. Penyelidik dari serata dunia sedang bertungkus-lumus untuk mencari penawar bagi penyakit seperti:

>>Kanser, alzheimer, parkinson, meningtis, dan sebagainya.

Mereka percaya bahawa cecair penawar itu terletak di dalam tumbuh-tumbuhan hutan hujan tropika. Tetapi, hutan hujan tropika sedang diteroka dengan kadar yang sangat mengejutkan, kita mungkin suatu hari akan menghapuskan hutan yang indah ini dan sekaligus memusahkan segala penawar yang diharapkan dapat mengubati pelbagai penyakit.

Hutan Belum dibuka untuk pengurusan taman eko-tourism:

Terletak di utara hujung Perak, pelancaran taman royal belum menandakan "major milestone" dalam pemuliharaan sejarah negara. Sebagai taman terakhir di semananjung yang akan dibuka kepada umum untuk pelancongan, rancangan pengurusan taman secara terperinci menjadi isu yang amat penting, TAN CHENG LI menulis.Artikel diterbitkan dalam the star, 9 september 2003. Belum, belum, beluuuummm! ini merupakan bunyi yang dihasilkan oleh belalang besar yang menghuni hutan ini. Oleh itu, hutan ini telah diberi nama Belum.

Tuesday, January 5, 2010

sem 6>>berat..berat..heavy!


ayarrrk...mati la cmni.sem ni dh la pack jadual,keje p0n mencabar...byk visit n trun field sem ni..kene amek sample+bt proposal...adu,otak aku samar2 lg neh.
::diz sem punye subject::
  1. BMD501 - MANDARIN III
  2. ENV506 - INTEGRATED SOLID WASTE MANAGEMENT
  3. ENV507 - FOOD SAFETY
  4. ENV508 - VECTOR CONTROL MANAGEMENT
  5. ENV509 - INDUSTRIAL HEALTH AND SAFETY I
  6. ENV510 - ENVIRONMENTAL HEALTH AND SAFETY STUDIES
  7. HPY550 - RESEARCH METHOD

Monday, January 4, 2010

1st day sem 6

1st day g lec thn ni...pergh...jadual pack sgt...senin selase kelas dr kul 9.30pg smpai 6.30 ptg...
lunyai2~~~

harap sem ni berjalan lancar...hohoho~~

Sunday, January 3, 2010

kembali ke puncak menare gading~

lenguh tang sini...sengal tang sane...sume uitm punye psl...aku dpt tau mule2 p0n mlt dah terkumat kamit menyumpah seranah...geram!!!!!!!!!!!kenderaan hye dibenarkan masuk ke kws hostel lps jam 7 mlm,pe jadahnye aku bgn kul 5.30pg,bertolak kul 7pg smpai sane kul 9.30pg semate2 terpacak nk tggu smpai kul 7 MALAM!!!

mmg la nk elak jln jam kt hostel tu,tp xptt la wt cmtu...ade ke ptt rakyat jelate uitm puncak alam hanye di benarkan park kete kt fac,then hye leh naik ke hostel yg kt puncak dunia tu nek bus uitm kolej-fac skali dgn brg2 yg nk agkut...gile bapak!aku punye brg je dh penuh 1 myv akak aku...hesh3...naye2,TIME KASEH UITM~~aku xpe pnt cmne p0n tp aku sian gile kt kakak n abah tlg agkut brg2 tu skali...nk aleh dr bonet kete ke tempat tgu bus 1 hal..nk rebut nek bus 1 hal...dah la tu,bus brenti kt pdg kawad yg panas nk mamp0s,nk agkut pulak dr situ ke blok A1...terharu and bersalah gile kt kakak n abah,msti dorg penat sgt,i'm so sorry...anak mu and adeq mu ni mmg slalu myusahkan...thx a bunch!!!klu aku sorg jek,mmg xsempat start kuliah la isnin ni kojol di tempat kejadian~~

p/s: alhamdulillah..selesai sume..tggal brg kt store je lg~