.

Konco-konco

Time is Money

Wednesday, September 28, 2011

Macam Mane Nak murah rezeki?



kat sini aku nk jerit kuat2 and buat confession AKU MEMANG JAUH LAGI NAK JADI GADIS SOLEHAH!!!!!!!!!!!! ye..mmg sbb ni la rezeki aku mahal..penyesalan dlm diri tu ade, insyaAllah, jika setiap hari aku baja dgn bacaan ilmiah, mase yg same hari2 jugak tersiram iman ku yg gersang tu..

Ya Allah.. Ya Rahman.. Ya Mu'ed.. Ya Karim.. Pimpini dan tunjuki-lah aku jalan yang lurus kepadaMu.. Jika ini adalah benar dan HAQ kepada diriku, Engkau mudahkanlah kepada aku dengan merasainya, memahaminya, mengamalkannya, menyampaikan dan berpesan² serta mengajarnya .. Namun, jika ia Batil kepada diriku, Tunjuki dan Ilhamkanlah kepadaku agar dapat aku memahaminya, menolaknya serta menjauhinya. AMIN.


ه
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه، أما بعـد

- Kami tidak menemui -setakat pencarian- dalil tentang amalan membaca dua surah tersebut dengan bilangan tertentu sebagai amalan untuk mengatasi masalah rezeki.

- Tetapi dimaklumi di dalam syarak terdapat galakan melakukan dan membaca doa-doa tertentu untuk diluaskan rezeki, antaranya:

1) Bertaqwa kepada Allah, kerana ia penyebab murah rezeki. Firman Allah:

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ

Maksudnya: Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar. Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya. (Al-Talaq: 2-3).

2) Membanyakkan istighfar, kerana Allah berfirman:

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا

Maksudnya: Sehingga aku berkata: Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Dia Maha Pengampun. (Sekiranya kamu berbuat demikian), Dia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu. Dan Dia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak, dan Dia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai. (Nuh: 10-12).

3) Menjauhi maksiat. Kerana Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

وإن الرجل ليحرم الرزق بالذنب يصيبه

MAksudnya: Sesungguhnya seseorang lelaki disekat rezeki dengan sebab dosa yang dilakukannya. Direkod oleh Ibn Majah (no: 4022). Dinilai sahih oleh al-Hakim.

4) Berdoa dimurahkan rezeki, seperti doa baginda pada waktu pagi selepas solat Subuh:

اللهم إني أسألك علما نافعا ورزقا طيبا وعملا متقبلا

Maksdunya: Ya Allah, sesungguhnya aku memohon daripada Engkau ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.
Direkod oleh Ibn Majah (no: 925).

Wallahu A’lam. Source: Catatan Abu Umair


1) Setiap pagi seblum anda mulakan sesuatu kerja, anda solat dhuha 2 rakaat (sekurang-kurannya) yang terbaik 8 rakaat sebaik-baiknya dilakukan 2 rakaat 1 salam.
Kelebihan : Kebanyakkan orang tidak sempat nak lakukan solat ini, kerana kurang pendedahan tentang kelebihannya...bayangkan di waktu pagi yang tenang ada seorang hamba Allah tengah bersolat sedangkan waktu itu ramai orang sedang sibuk dengan urusan masing-masing...solat dhuha ini mampu membuka pintu rezeki yang luas dan di rahmati OlehNya....diharapkan lakukan walaupun 2 rakaat...

2) Setiap pagi pasang CD mengaji Al-Quran selama 30 minit sehingga 1 jam. sebab apa? dengan memasang bacaan Al-Quran dapat membuka pintu rezeki perniagaan anda....
A'ah tegok Mydin setiap pagi mesti pasang Bacaan Al-Quran selepas 1 jam barulah ia tukar yang lain....kenapa anda tidak prektikan @ tiru cara Mydin buat.....

3) Banyakkan sedekah pasti pintu rezeki anda terbuka....apa yang saya lihat bila seseorang memiliki perniagaan yang besar @ kaya payah sikit dia orang nak bersedekah kenapa? takut harta yang dikumpul habis? ataupun takut lambat jadi jutawan....? ingat setiap kali anda bersedekah pintu rezeki anda akan terbuka.....

4) Pergi menuanikan Haji @ umrah....mai saya citer sikit kelebihan selepas pulang daripada umrah?
rezeki abang ipar saya terbuka luas selepas pulang mengejarkan umrah di Tanah Suci....so sesiapa yang mampu mengejarkan umrah pergilah dengan ikhlas ok...

5) Banyakkan berdoa dan memohon pada Yang Maha Esa supaya dibukan pintu rezeki setiap masa ok..... ops satu lagi ini amat penting basahkan lidah anda dengan zikir kepada Yang Maha Esa....


source: Wangcyber


Line leaf top Pictures, Images and Photosonion head Pictures, Images and Photos

No comments: