.

Konco-konco

Friday, February 11, 2011

Hurmmm...pergolakan di Mesir..mcm mane keadaan Lina Amelia?Mira my cousin?


Ya Tuhan...am i too sensitive after genap 23 thn 5 feb hr tu?bergenang air mate bace komen seorg ibu yg anak nye belajar kt alexandria..xdpt2 contact anak nye..aku mmg dr azali cukup mudah menhayati dan meletakkan diri di tempat org yg dlm kesusahan, mungkin sbb tu bergenang air mate ni~

"Salam...selalunya anak makcik di alex, keluar duit di Hsbc dan al-Rajhi..dua2 bank tutup..dari asrama kena naik kreko/van sapu ke bank..kalu bank buka pun, nak gi di sana sgt bahaya...duit di tgn tak tahu ada ke tidak...makanan entahlah ...harap2 sgt pihak Kerajaan buat sesuatu segera untuk selamatkan pelajar kita di sana...tkasih"-Cinta Allah Cinta Rasul-

"Salam...makcik dah cuba berkali2 call guna tel rumah dgn di letak 002 dihadapan nombor anak di mesir ..tapi tak dapat2, ada cara lain lg ke utk berhubung dgn phone...cara on line..semua tak dpt sbb di sana anak tak leh buka internet.semua dah blocked. Semoga kerajaan mengambil inisiatif bawa balik semua pelajar malaysia di mesir dgn segera tanpa ada double standard...antara pelajar perubatan dan pelajar agama.Semoga semua rakyat Malaysia di sana selamat Terima kasih"-Cinta Allah Cinta Rasul-



Serius...ini sirius!....bace blog 1 of our student yg belajar kt Egypt,tp she is lucky berade di Malaysia sbb tgh cuti Winter break..


Salam Ariff, saya Nadia, a student in Egypt.
Ariff, kini saya berada di Malaysia kerana pulang untuk winter break, but when I got home, the condition in Egypt somehow got worse about the Hosni Mubarak thingy. Ramai yang sangka keadaan kat sana adalah okay, mengikut kata Jabatan Penuntut Kaherah Mesir dan Kedutaan Malaysia di sana, but there are parts that they don’t know.

Di tempat saya Mansoura, people got killed on the streets, houses are getting robbed and they are aiming to attack Malaysian students. There are about 6000 prisoners on the streets! Pelajar kita di Alexandria dirogol, airport dibakar dan anggota polis tidak lagi menjalankan tugas mereka.

Kita memohon supaya kerajaan Malaysia memandang serius hal ini. Bukan sahaja di Mansoura, malah di seluruh Mesir keselamatan rakyat kita terancam.Segala update berkenaan keadaan di sana boleh dibaca melalui blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita .

Jika ada cadangan di luar sana untuk membantu kami mendapatkan perhatian kerajaan Malaysia,
sila hubungi

Nurul Nadia Binti Md Zin di 017-3193923

Atau melalui:

Facebook: Nuvul Nadiva Dizavch
Blog : Nadia-ism
YM: nadia_mdzin2001@yahoo.com



"SAYA NURUL NADIA, SALAH SEORANG PELAJAR PERUBATAN DI MESIR,
MEMOHON JASA BAIK RAKAN-RAKAN BLOGGERS DAN PEMBACA DI LUAR SANA UNTUK MENYOKONG KAMI MENDAPATKAN PERHATIAN DARIPADA KERAJAAN MALAYSIA TENTANG SERIUSNYA PERGOLAKAN YANG BERLAKU DI MESIR.

PARA PELAJAR DAN RAKYAT MALAYSIA YANG BERADA DI MESIR KINI BERADA DI DALAM KEADAAN YANG SANGAT BAHAYA. KEPERLUAN MAKANAN SEMAKIN BERKURANGAN, DAN KESELAMATAN MEREKA TERANCAM SETIAP DETIK.

PELBAGAI INSIDEN BURUK TELAH BERLAKU.

BILA LAGI KITA MAHU BERTINDAK?

FIKIRKANLAH PERASAAN AHLI KELUARGA MEREKA.

ALL OF US ARE THE ASSETS OF OUR OWN COUNTRY. SAVE THEM. PRAY FOR THEIR SAFETY.

HELP US TO MAKE THE OTHER MALAYSIANS REALIZE THE ACTUAL FACT.

TERIMA KASIH PADA YANG SUDI MEMBANTU."



Untuk mendapat maklumat lanjut tnt keadaan di Egypt, ibubapa dan pelajar boleh juga menghubungi Wisma Putra di Malaysia 03-88892746 atau 03-88874570. Untuk menghubungi Bilik Gerakan Kedutaan Malaysia di Mesir, boleh hubungi nombor berikut: +20237610013 atau +20237610164 Ext 116. GMN akan bekerjasama dengan Wisma Putra untuk .menyelaras gerakan di Mansoura dan Alexandria menggunakan staf GMN.KREDIT TO GMN


Tips komunikasi pelajar mesir*

beberapa jalan telah dikenalpasti untuk membantu komunikasi pelajar mesir:

1. bagi num hp yg telah di "blocked", rakyat malaysia masih boleh menghubungi mereka dengan menggunakan talian telefon rumah, masukkan kod 002 kemudian diikuti num telefon hp pelajar di sana.

2. twitter dilaporkan telah pulih

3. gunakan proxy server dalam internet browser, antara proxy yang telah dikenalpasti adalah:
http://esiontelracs.appspot.com/

untuk pengetahuan, talian ADSL TEDATA masih berfungsi, cuma connection internet sahaja yang dihalang, setakat ini update yang terakhir..
Line leaf top Pictures, Images and Photosonion head Pictures, Images and Photos

No comments: