.

Konco-konco

Friday, October 5, 2012

Ragam Perantau

Alhamdulillah semalam selesai pindah rumah sewa baru..macam ni la nasib merantau kat tempat orang, kita orang luar and menyewa ni selalu jadi mangsa.

1st datang sini sewa bilik kat Hostel Instep fasa 3. Cukup 6 bulan, kene halau pulak..dapat info ade major Shut down kat mane ntah so ramai contractor2 lelaki nak masuk hostel tu..k fine. Malang nya time hari yg kene keluar tu aku lak ade interview spa kat KL. Minta belas ikhsan pengurus hostel tu mintak tangguh sikit pun xboleh, siot punye melayu. Sesama melayu pun xde tolak ansur. Selesai interview, bergegas la aku terus ke Terengganu. Terpaksa menyusahkan abah teman balik sane. Merempat lah kami di Homestay..uish!baru masuk sehari due pengurus tadi dh mintak duit sewa?ko !@#$% ke ape..dh la halau kami last minute, pastu terdesak2 mintak duit sewa lak. !@##$$%^&**! Mase tu aku stay 1 malam je then balik Pahang sebab aku punye contract offer x pasti status lagi, lagipun dh berjanji dgn org Melaka nak ke sane sementara berkesempatan cuti menunggu offer. Then, after 3 days kwn2 ku stay kat Homestay tu..tup2 dgr khabar dorang nk pindah lagi. Dapat bilik sewa kt Kg. Baru..hmmm, dh on de way ke Melaka time tu, dalam kereta..xkn nk patah balik..terpakse la buat ayat comel2 minta tlg kwn angkatkan barang pindah..alhamdulillah dorang baik hati nak tlg..thanks korang!

Setelah bercuti 2 minggu..dapat call interview lecturer kt Bandar Jengka, aku terpaksa tolak memandangkan keesokkan harinya aku dapat call dari company yg aku attach hari tu, my offer letter dh keluar!hoorey...report duty hari isnin depannya. Bergegas la aku balik ke Kerteh after menghantar rombongan pengantin lelaki (Pak Cu aku)...sampai Kerteh dalam kul 10 malam la..

My 1st impression ok la. But then, I saw some of my staff tertinggal kat homestay. Really sad!Bantal kekabu Mak pah 1, cermin panjang RM20++ and my favorite wall clock! Dh la hati xrela lagi balik sini meninggalkan family. Sampai2 dapat tau bende2 ni tertinggal. Mula2 mmg nak marah, then..hampir2 nak call tuan homestay balik nk ambil barang yg tertinggal. Nasib baik x call lagi sebab dapat tau dorang keluar dari homestay tu senyap2 rupenye..marah la tuan punye homestay. Its ok, at least budak2 ni pass duit utk 3 malam tdo kt situ kat Pak Cik Mokhtar assistant pengurus tu. Baik jugak la kan kitorng ni..^^ (terpakse merelakan barang2 ku pergi x kembali) =_="

Duduk lah kami sewa bilik kt Kg baru Kerteh ni..Tuan rumah ni kat sebelah rumah je. Masalah x habis lagi ok. Kami kene ketuk kaw2. Sewa bilik ni RM700! bilik x besar mana. Just because of fully furnish, tuan rumah ambil kesempatan nak charge mahal2. RM700 bilik aku saje. Nasib la share dgn kwn lg due orang boleh la tong-tong. bilik lagi 1 budak rapid sewa die charge RM300 per head duduk 4 org 1 bilik. Member aku lg 3 org kat portion sebelah (yg ade ruang tamu bersofa, astro, dapur) menyewa 1 bilik sekali dgn ruang ni di charge RM1200. Nasib la duduk menumpang.

Bertahan lah kami selama sebulan..sambil2 mencari rumah sewa lain, kebetulan my friend 1 department dengar aku tengah cari rumah die pass la 1 number ni. Rumah sewa kat Panalex, fully furnish, 3 bilik RM650. Wow! lagi murah dr bilik sewa kitorang sekarang. Ape lagi cepat2 aku call, then terus cop petang lepas keje g tengok rumah. After tengok, rumah tu cun..rumah baru. 3 bilik 2 toilet. Just the probs are xde CF, pagar and grail xde lagi. Tapi sebab terlalu terdesak. Kami pun confirmkan je terus memandangkan sekarang ni permintaan rumah sewa sgt2 tgi dan 1st come 1st serve. Aku terus cop kat Tuan Rumah.

Alhamdulillah, semalam settle masuk rumah. dah dapat tempat berteduh ni pun dh cukup. Dapur ke ape ke lepas ni la settlekan.

Begitulah antara cabaran hidup aku di permulaan membina karier dan mencari sesuap nasi di negeri orang (O.O)
Line leaf top Pictures, Images and Photos onion head Pictures, Images and Photos

2 comments:

Anonymous said...

Salam sis, akak pn skrg tgh desperate cari2 rumah sewa di kerteh. Kalau2 ada terjumpa another rumah nk bg sewa in ur housing area.. email me their contact no. ya! Jazakillah. Email: wrumaizah@gmail.com

TNH AR said...

IsnyaAllah kak..kawan2 pun ramai jugak mintak tlg ushar2 rumah sewa sbb susah nak dapat..kebanyakan x iklan kan kat internet.