.

Konco-konco

Friday, May 21, 2021

Pengalaman Tukar Nama Geran Pemilikan Kenderaan / Kereta Musim PKP

 Assalam,

Salam 1 dunia,



Sementara ingat ni baiklah kita tulis sini kan sebagai perkongsian dan pengalaman. Sebab baru buat proses penukaran 3 hari lepas masih fresh ingatan. Kang kalau bulan depan baru post dah ke lautan dalam haha..!

OK saya akan kongsikan procedure penukaran nama hakmilik dari penjual kepada pembeli kereta which is saya ni sebagai pembeli. 

Mula2, sampai JPJ kami dimaklumkan JPJ tutup rehat tengahari 1-2pm dan diminta datang 1.30pm. Untuk makluman masa ni PKP 3.0 dilaksanakan di seluruh negara 12 Mei sehingga 6 Jun. 1.30pm datang balik ramai dah beratur d luar JPJ. Luckily lah saya ni pregnant jadi dapat fast lane. Dalam pukul 1.50 camtu semua yg beratur dipanggil beratur ikut giliran depan pintu JPJ (duduk di kerusi yang telah disusun jarak 1 meter). Then, JPJ bagi masuk had 25 orang ke 25 orang seterusnya. I am the first one entered huhu..


 

Borang JPJK3

Di kaunter pertanyaan, dia bagi borang tukar hak milik JPJK3. So just isi bahagian maklumat pembeli. Ini actually untuk penukaran biasa, disebabkan saya punya kereta yang nak beli ni ada upgrade enjin dari 1.3 ke 1.8 cc so perlu isi borang JPJK8 jugak untuk pindaan dalam geran baru nanti. Maklumkan kat kaunter pertanyaan tadi kalau tak, dia bagi borang yg 1 tadi je penukaran hakmilik JPJK3..derrr jadi 2 kerja nak kena isi balik que balik. 



Borang JPJK8



Make sure korang bawak roadtax kereta sekali ye sebab kaunter mintak dan ambik terus nanti. JPJ sekarang cashless, semua kena pakai kad bank harap maklum. Make sure bawak kad bank dan cukup baki duit dalam akaun.

Untuk penukaran hakmilik geran yang pergi asing2 dengan penjual, make sure penjual dah siap urusan dia belah sana (settle Thumb print). Macam saya ada gambar kat phone borang dia dah thumb print, standby takut JPJ tu nak tengok, tapi die tak mintak pun agaknya dah ada dalam rekod dia kot penjual dah thumb print 



Camni la slip dari pihak penjual lepas dia dah thumb print

 

So, bayaran untuk tukar hakmilik dan keluar geran baru tu RM100 sahaja. Kalau case macam saya yg upgrade enjin tadi semua dokumen PUSPAKOM pasal endorsement enjin semua pass kat kaunter JPJ tu. Make sure tunjuk..!!! jangan jadi cam aku, die tak mintak aku pun tak ler tunjuk dah tak pasal JPJ tu buat geran 1.3 ikut enjin asal. Tu aku kena 2x kerja isi pulak borang JPJK8 balik, que balik, pinda geran salah tadi balik, lagi rugi RM50 untuk print out balik geran baru....naya Pak Karimmm oi. Melalak laki aku bising hahaha..sape suruh tukar ke nama bini..mana la tau procedure dia..

Checklist :

IC ori

Roadtax Kereta

Borang Penukaran Hakmilik (ambik kat kaunter - JPJK3)

Borang JPJK8 (ambik kat kaunter kalau ada endorsed enjin cam aku) + bawak segala surat & dokumen PUSPAKOM untuk serah masa kat kaunter JPJ.

So, itu saja nak share. Urusan tu tak sampai 10 minit pun..kejap sangat. 

Harap dipermudahkan urusan...


2 comments:

NARDtheNERD said...

wahh banyak kereta hehe

TNH AR said...

Haha...laki aku gatai sangat nak jugak beli sebab jackpot katanya enjin 1.8 🤭