.

Konco-konco

Friday, September 11, 2020

Resepi Talapia @ Bawal @ Siakap 3 Rasa

 Hai,

Salam seantero Malaya semua...


 

Saya nak kongsikan di sini resepi masak 3 rasa. Ikan tak kisah la apa² pun yang penting kuahnya betul tak? Sebab ikan kita just goreng je hehe..

Saya kongsikan ni untuk amount 1 ekor ikan saiz sederhana. Jika you all nak masak lebih dari sekor boleh gandakan bahan untuk banyakkan kuah supaya cukup untuk jumlah hidangan/cover seluruh ikan.

(Dalam gambar saya sertakan ialah bahan² untuk 3 ekor ikan talapia yang saya masak jadi saya gandakan lah bahan² nya untuk buat kuah lebih contohnya bawang putih 4 ulas, sos 2 sudu besar setiap jenis..) + saya takde nenas

Bahan-bahan:

Ikan 1 ekor

Bawang Merah 2 biji

Bawang Putih 2 ulas

Timun, Carrot, Nenas,Jagung (potong dadu, jagung pulak relai²..jumlah agak² saja nak banyak mana ikut suka)

1 sudu besar sos tiram

1 sudu besar sos tomato/masam manis

1 sudu sos cili

1 sudu cili kering (dah blend)


Cara-cara memasak:

1. Goreng ikan sampai garing kedua-dua belah.
2. Pastikan minyak betul-betul panas.


3. Tumis bawang putih dan bawang yang sudah siap ditumbuk. Sampai naik  bau.
4. Masukkan semua sos.
5. Masa ini boleh kalau tambah gula dan garam secukup rasa.
6. Jiruskan 1/2 cawan air bagi sedikit berkuah.
7. Masukkan timun, nenas,jagung dan tomato.
8. Biar sekejap dalam 2-3 minit bagi lembut sikit.





9. Bila dah mendidih, boleh tuang atas ikan yang sudah siap digoreng tadi.
Siap.


 

No comments: