.

Konco-konco

Friday, March 5, 2010

mak pah~



mak pah...syg mak pah selamenye~



hmmmm...last week hr jumaat mlm,aku dpt call dr kakak,mak pah nazak...kt hospital dh pakai oxygen supply,then aku msg abah suh amek,abah smpai dlm kul 9.30...aku tggu dr kul 8..2 j aku tggu..pastu,smpai phg dlm kul 2pg,sggah kg.awah jap amek eman dgn na,pastu kitorg trus g hospital bdr pusat...smpai2 sane aku jenguk mak pah,mak pah nmpk mcm susah sgt nk bernafas...mlm tu yg tggu mak pah,sitah dgn kak lang...aku blk dulu tido,lapar dr ptg xmkn..kitorg stay kt umah mama kt bdr pusat,taman desa jaya,sume kumpul kt umah mama,cik na,angah,cik ha,mama,abah,ucu, and kitorg sume2 la,....esok pg2 aku bgun...cilah n na take over tggu mak pah pg tu...aku,kaklang,akak,sitah g blk jgka amek toto periuk n brg2 bwk umah mama sbb kak lang jek duk situ,so brg2 mmg xde sgt...blk dr jgka,aku suh dorg drop aku kt hospital temankan na n cilah jage mak pah...pastu kitorg bertiga stay kt hospital smpai kul 8 lebih mlm..mlm tu,kitorg cabut lari blk jap konon nk mkn,suh mak lang jage mk pah jap,mane x nye,dorg duk luar jek,xde p0n bertanye nk tukar2 ke ape ke,lapar ke dahage ke..alang2 dh blk lajak smpai kul 11 mlm la...haha,pastu kak lang ajak la kitorg ramai2 stay kt hos mlm tu,tukar2 shift jage mak pah stp 2 or 3 jam 2 dua org...aku bwk lap top,dpt la lyn 1 cite korea smbil2 tggu kt luar tu...mula2 kak lang n kakak,pastu na n cilah,kul 7 pg eman dgn nan,shift aku???haha...xsempat...then kitorg blk umah rehat2 jap tgal eman n nan kt hos.tp pg tu kul 11 aku kene g hos lak tukar dgn dorg,aku take over pulak dr kul 11pg smpai kul 9 mlm,haha...sbnrnye xla ssh sgt sbb start kul 12.3otgh hr smpai 7.30mlm dh waktu melawat hr ahad so jap2 org dtg tgk mak pah xla aku sorg2 sgt...mlm tu na,cilah n eman gilir2 jage mak pah...aku mintak excuse sbb pg esok isnin nk blk kampus,lg p0n condition mk pah dh stabil...n aku hr selase kene masuk hutan FRIM kt Kepong.

hr selase tu aku masuk hutan pg n sampai ptg kul 4...kul 2 lebih aku dpt msg dr kakak.kakak ckp mak pah kene heart attack sbb stroke mak pah tu,jantung x menentu...tp akak ckp hold dulu sbb takot aku blk2 mak pah stabil blk...aku p0n stay kt hostel...tp...xlame tu,kul 12.30 mlm 3 march 2010,rabu...aku dpt call dr kakak,mak pah dh xde...mak pah dh pergi...aku xtau nk bg reaction ape,tp...sekejap je aku cool,xlame pastu menitik jugak air mate aku..aku tggu abah amek,kul 2 pg aku da siap..abah smpai kul 5.30 pg...aku smpai2 jengka,van jenazah p0n baru gerak...tp actually jenazah mak pah smpai umah kul 2pg td da..smpai2 aku terus g tgk mak pah,no reaction,termenung, aku blurr tepi mama depan mak pah...xtau nk bt ape nk rase ape..pastu aku ke dapur g cuci muke n tukar bj kurung itam,aku suh na duk tepi mak pah bace kan yassin sbb aku uzur.pastu dlm kul 10 mak pah di mandikan...aku masuk mencelahkan diri utk merase jirus mandikan jenazah mak pah...aku pggil kakak n na utk merase sikit sorg jirus mandikan mak pah bt kali terakhir,sume merase...kak lang,cilah,na,kakak,cik na,mak lang...kami sume amek peluang ni utk mandikan mak pah bt kali terakhir,..sayu...betol ke mak pah da meninggal ni???aku baru je suapkan die nasi,air,mandikan sepanjang cuti hr raye cine 2 mggu lepas,baru jek tgk gelagat mak pah mengunyah ns lembik xde gigi,mak pah goyang2 tgn kanan bile kak cik suh agkat tgn kiri...baru je tukar2 shift jage mak pah kt hospital...mak pah pejam celik pejam celik perhatikan org2 yg menjage die,aku borak2 dgn mak pah even xde respon...arghhhh,ape ni...fantasi ke reality nie?

pas siap mandi,mak pah d kapan kan...mak pah pakai telekung n si selubungkan dgn beberape lapisan kain kapan.pastu,mak cik yg uruskan mak pah pggil ahli keluarge utk cium arwah mak pah utk kali yg terakhir..kami sorg2 cium mak pah...aku tahan air mate x bergenang...smpai mase aku pulak utk cium,aku peluk mak pah,aku cium pipi,dahi mak pah puas2...dan air mate aku dh xtertahan lg,aku nangis jugak...lg bertambah sebak bile aku tgk ucu menangis tersandar di dinding dipeluk alang,..pas smbhyang jenazah,mk pah terus di bawe ke kubur dgn van utk dikebumikan,aku,kak lang,cilah,na,eman,abg,along mala,abg eri,cik ha n lain2 bergegas ke kubur ...aku smpai berlari2 takut xsempat tgk...naseb bek la kubur cume belakang umah km je...aku p0n tgk n hayati2 saat2 akhir aku bersame mak pah di kubur...mak pah dimasukkan dlm liang lahad dan dikambus bersebelahan dgn pusara tok,lengkaplah pasangan suami isteri bersemadi di sane..hinggalah bacaan talkin habis...cilah nangis lg mase bacaan talkin tu..hmmm..

tp dlm d antare km,cilah plg sedih and plg sebak...cilah lah yg duk kt jgka,sekolah ulang alik dr jgka-kg awah,hr2 teman mak pah,jage mak pah dgn ucu...kehilangan mak pah mstilah cilah plg terase,di akhir hayat mak pah,cilah lah plg byk mase kt sisi die selain ucu...aku p0n phm sgt nape cilah plg sedih n menangis teresak2..sian cilah.smpaikan die rindu mak pah n beli ais krim oren...mak pah mmg gemar sgt mkn ais krim oren,xp0n air gas oren...kdg2 klu kitorg kuar temerloh,mak pah selalu pesan jagung manis....winduuuuuuu sgt kt mak pah...

hr khamis pg...aku kene blk kampus sbb jumaat de test food safety,ya Allah betape hye tuhan yg tau ht aku yg berat nk blk semula ke kampus.pg tu b4 aku blk dorg punggah n kemas almari pakaian mak pah..aku ternampak cekup kepale mak pah yg aku belikan kt masjid jamek,aduuuu...mmg sayu sgguh..aku suh mama pakai sbb klu xde sape yg pakai lg la aku sedih.then,aku p0n blk la puncak alam...meneruskan sesi pmbelajaran.life must go on....aku xboleh blk semula ujung mggu ni,sbb isnin aku de test solid waste,de assgment food,de exam mandarin hr khamis,de present project hr rabu,byk sgt aral melintang...interview pengecualian yuran kolej p0n aku xdpt attend sbb de kt phg mase bde tu dijalankan,nk bt cmne,xde rezki...

hmmm...mak pah,kak cik sayaaaaaaaaaaaaaang sgt mak pah...nape cpt sgt mak pah g,tibe2..cmne la kak cik nk tahan rindu kat mak pah...klu blk jgka nnti cmne la kak cik nk berhadapan dgn xde nye mak pah kt jgka...xsggup nk blk umah jgka rasenye..semoga roh mak pah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan para hamba Nya yg soleh,insyaAllah ade mase nnti kak cik slalu sedekahkan yassin~


~AL-FATIHAH~

2 comments:

Anonymous said...

al fatihah...
semoga rohnya di letakkan di kalangan org2 yg beriman...
salam takziah utk kamu...
teringat plak kat arwah ayah aku..
sedihnya rase...
tp nk buat camne kan...
sume yg hidup pasti akan merasai mati...
kita yg hidup kena teruskan hidup dan mencari bekal secukupnya sebelum ke sana...

bile ko cite knangan bsama mak pah ko..
aku pon tingat knangan dgn arwah ayah aku..
aku rapat sgt dgn dia...
tp skarag...
sumenye dh jadi kenangan...

byk2 saba ye...
bdoa byk2 utk dia...

TNH AR said...

thx dude~